Stránka sa načítava...
Šéf riadenia investícií Matej Varga: Ekológia sa stáva reálnou biznis stratégiou

Šéf riadenia investícií Matej Varga:
Ekológia sa stáva reálnou biznis stratégiou

Martina Štérová | 05. apríla 2022 | 7 min. čítania

Byť zodpovedný voči spoločnosti je dnes možné aj vďaka investovaniu. Napríklad investovanie do zelených firiem je už od 90-tych rokov jedným z nástrojov udržateľného rozvoja spoločnosti. Investovať do ekologických firiem dnes môžeš aj v správcovskej spoločnosti 365.invest. Ako na to, ako sa vyhnúť greenwashingu a ako zasahuje ekológia do jeho osobného života, nám prezradil Matej Varga, Head of Investments v 365.invest.

Ako možno prepojiť snahu o ekologickú udržateľnosť s investovaním?
Súvisia tieto dve témy?

Je známym faktom, že tlak na životné prostredie narastá a predpokladá sa, že aj z dôvodu rýchleho nárastu populácie sa za tridsať rokov globálna spotreba energie zdvojnásobí, pričom už dnes náš prírodný kapitál spotrebujeme 1,75-krát rýchlejšie, ako ho dokáže Zem regenerovať. Na nutnosti zmeny a prechode na uhlíkovú neutralitu do roku 2050 sa v rámci Európskej zelenej dohody zjednotili aj štáty EÚ. Práve tu vstupuje do hry investovanie. Aby firmy mohli fungovať a prinášať ekologickejšie a spoločensky zodpovednejšie riešenia, potrebujú investície. Záujem investorov, ktorí majú snahu podporiť ekologicky či spoločensky zodpovedné firmy, narastá. Akcie takýchto firiem sa zaraďujú do špecializovaných ESG fondov (skratka troch slov environment, social, governance), ktorých popularita kontinuálne rastie aj medzi drobnými investormi, ktorí majú záujem o spoločensky zodpovedné investovanie a dôležitým ukazovateľom pre nich nie je výhradne samotná výnosnosť investícií.

Ako vnímaš ekologickú udržateľnosť v biznise ty?
Podporuješ nejakým spôsobom tieto princípy vlastnými aktivitami?

Čoraz viac firiem to s udržateľnosťou myslí skutočne vážne, sprísňujú sa aj kritériá, ktoré majú ekologické spoločnosti spĺňať a nielen ratingové spoločnosti, ale aj verejnosť sledujú ich aktivity a produkciu či služby oveľa pozornejšie. V mnohých prípadoch ekológia prestáva byť len marketingovým ťahom a stáva sa reálnou biznis stratégiou. To je dobré znamenie pre investorov a teší ma to aj ako bežného spotrebiteľa. Stačí sa pozrieť na regále v predajniach, kde pribúda stále viac vegánskych a vegetariánskych alternatív potravín. Pre mňa osobne je to dobrá správa, pretože som sám vegánom a dokážem nájsť čoraz širšie portfólio produktov, ktoré sú priateľské k životnému prostrediu no pritom sú aj zdravé a chutné. Prestávajú byť nejakými okrajovými produktmi, nad ktorými sa ohŕňa nosom a oslovujú aj tých, pre ktorých je mäso neoddeliteľnou súčasťou jedálnička. Vďaka vegánskym alternatívam a zdôrazňovaniu témy klimatickej krízy si dokážu stravu týmto spôsobom odľahčiť a možno sa aj zamyslieť nad udržateľnosťou nielen v oblasti potravinárstva, ale napríklad aj módy, dopravy či iných spôsobov míňania peňazí.

 

Je ESG investovanie vhodnou investičnou stratégiou?

Keď hovoríme o ESG investovaní, hovoríme aj o „social responsible investment“, pod skratkou známe ako SRI. V závere 90-tych rokov sa SRI stalo jedným z nástrojov udržateľného rozvoja spoločnosti. Je pre ňu preto jednoznačne dôležité a investori by nad touto možnosťou mali uvažovať. Nemalo by však ísť o jedinú stratégiu, ktorú investor zvolí. ESG investície by mali tvoriť len jednu zo súčastí investičného portfólia v rámci jeho diverzifikácie.

Pre súčasných investorov je zo skratky ESG najzaujímavejšie práve prvé písmeno.
V čom sú ekologické fondy zaujímavé?

Ekologické princípy a ich zavádzanie sú nutnosťou v kontexte klimatickej krízy – firmy sa snažia fungovať zodpovednejšie voči životnému prostrediu a spoločnosti. Obavy z klimatických zmien vytvárajú príležitosti pre rast firiem zameraných na trvalú udržateľnosť, zelené firmy a princípy získavajú značnú politickú podporu. Ich charakter a zároveň aj rozvoj prinášajú investičné príležitosti. Do roku 2025 bude podľa Bloomberg Intelligence až tretina všetkých peňazí investorov v správcovských spoločnostiach práve v ESG fondoch. Špecializácia fondov na rôzne oblasti, nielen ekológiu, je len pridanou hodnotou pre investorov. Keď majú možnosť podporiť odvetvie, ktoré im je osobne blízke, mnohí tak radi urobia práve prostredníctvom fondov.

Pre koho sú z tvojej skúsenosti ekologické fondy najpríťažlivejšie?

Ekologicky zamerané investície oslovujú najmä mladých ľudí. Mnoho investorov chce podporiť svojimi financiami také firmy, ktoré prinášajú spoločnosti pridanú hodnotu v zmysle etických princípov a podpory udržateľnosti. Ide napríklad o firmy zamerané na čistenie vody, spracovávanie odpadu, výrobu udržateľných potravín či výrobu čistej energie. Ekologické fondy majú pritom veľký potenciál byť čoraz väčšie a výkonnejšie, keďže vo svete vzniká čoraz viac firiem orientovaných na udržateľnosť a vzhľadom na rastúcu klimatickú krízu budú čoskoro samozrejmosťou. Tému ekológie citlivo vnímajú mileniáli či mladšie generácie, ktorých nákupné rozhodovanie ovplyvňuje mnohokrát aj prvok udržateľnosti. Povedomie o nej a nutnosti zmeny pritom postupne preniká aj medzi staršie generácie investorov. Všímame si to aj u nás v 365.invest, kde ekologické investície zaujali aj starších investorov. Oslovuje ich typ investície, ale aj budúce možné výnosy, ktoré predstavujú zaujímavú investičnú príležitosť aj vďaka tomu, že ide o akciový typ fondu.

V správcovskej spoločnosti 365.invest ponúkame klientom Eko fond.
Na akom princípe funguje?

Eko fond 365.invest vznikol v októbri 2021. Fond sa skladá približne z 20 na burze obchodovaných akcií spoločností, ktoré pôsobia v rôznych environmentálnych oblastiach. Ide teda o akciový fond. Firmy, ktoré sa v ňom nachádzajú, sa zameriavajú na produkciu trvalo udržateľných potravín, výrobu čistej energie, technologické riešenia klimatickej krízy či odpadové hospodárstvo. Ide napríklad o spoločnosti Atlantica, Tesla, John Deere, West Rock či Sunpower.

Pri výbere firiem a nákupe aktív dbáme na detaily. Aby sme sa uistili, že klientom ponúkame naozaj relevantné aktíva, vyberáme spoločensky zodpovedné firmy z indexov, ktoré už prešli ESG ratingom a ide tak o preverené spoločnosti. Zároveň nás však zaujíma pri výbere aj výnosová stránka akcií. Preto sa do zúženého výberu akcií vo fonde dostávajú len spoločnosti, ktoré majú tendenciu prekonávať zvyšok trhu.

Keď už sa rozhodneme investovať do ekologického fondu, ako na to?

Ekologické fondy sú postavené na princípe dynamických aktív, teda najmä akcií – preto sú vhodné na dlhodobé pravidelné investovanie, ktoré je možné už od menších súm, aj 20 eur. Mladší ľudia, ktorí plánujú investovať dlhodobo, teda minimálne 5 rokov, môžu do svojho investičného portfólia zakomponovať prevažne akciové investície. Tie môžu tvoriť aj 60 % portfólia, z toho časť môže byť zameraná práve na ekologické akciové investície podľa preferencie investora. Hovoríme o približne 10-20 % investičného portfólia.

Ako si investor môže overiť, či investuje do skutočne zelených firiem a nejde o greenwashing?

V prvom kroku si treba všímať, či majú firmy prezentované ako zelené skutočne ESG rating. Každá ratingová agentúra má trochu iné kritériá, ktorými firmy označuje za ESG. No už samotné podstúpenie ohodnotenia firmy je pre investora dobrým znamením, že daná spoločnosť robí pre udržateľnosť, čo je v jej silách a chce, aby sa o tom vedelo. ESG metrika je však len jedným zo spôsobov, ako si spoločnosti preveriť. Ďalším je takzvaný negatívny skríning, ktorý priamo vylučuje odvetvia považované za nežiaduce a tradične sa zameriava na odvetvia, ako sú hazardné hry, tabak a výrobcovia zbraní. Ďalším prístupom je impact investing, ktorý kladie dôraz na investovanie s cieľom vytvárať pozitívne dopady na životné prostredie a spoločnosť spolu s vytváraním výnosov. Ak chce klient investovať skutočne eticky a preveriť si svoje investície osobne, musí sa pripraviť na to, že ho to bude stáť isté úsilie, aby si investičné portfóliá svedomito preštudoval. Túto prácu však môže nechať aj na odborníkov na investovanie, ktorí presne vedia, ako a kde vyhľadávať ekologicky spoľahlivé firmy a ich aktíva a vďaka aktívnemu manažmentu klientom ponúknu to najlepšie z trhu.

Martina Štérová
autor článku

PR manager, e-mail: martina.sterova@365.bank, mobile: +421 910 866 896

Nastavenie cookies 🍪

Na našom webe používame cookies, ktoré pomáhajú zlepšovať tvoj používateľský zážitok, a pre anonymnú analýzu návštevnosti. Využívanie cookies si môžeš nastaviť vo svojom prehliadači alebo prostredníctvom nastavenia cookies. Viac informácií o tom, ako využívame cookies a možnosti ich dodatočného odvolania nájdeš v informáciách o ochrane súkromia aj v dokumente o cookie policy.

Akceptovať všetky cookies
Nastaviť cookies